DINL verstuurt sinds kort DINL Update, een overzicht van mijn recente activiteiten en ander nieuws. Daarmee blijf je als achterban op de hoogte. Abonneren op deze e-mailnieuwsbrief kan hier. Hieronder lees je de highlights van het tweede nummer van juni 2023.
Gesprek met minister Yeşilgöz
Op 11 mei bracht ik een bezoek aan Dilan Yeşilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid. Ik was een van de zes experts die ze op haar ministerie had uitgenodigd. Aanleiding waren kamervragen over de bestrijding van onrechtmatige en ongewenste activiteiten op internet. Het gaat dan dus bijvoorbeeld om fakenews, polarisatie, kinderporno en terroristische content. Het gesprek was voor mij een geweldige gelegenheid om te vertellen over het belang van publiek-private samenwerking (PPS) en wat we als sector doen tegen ongewenste online activiteiten. Ook wees ik minister erop dat haar eigen ministerie soms in de weg zit bij de uitvoering. Het blokkeert toegang tot publieke bronnen die we keihard nodig hebben, bijvoorbeeld voor benchmarking. Yeşilgöz beloofde aan het einde van het gesprek dat zij hier met haar staf op gaat inzetten. Ik heb goede hoop dat hier iets uitkomt.
Update brede agenda digitale infra
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft vorig jaar aangekondigd dat er een beleidsnotitie komt voor de brede digitale infrastructuur. Dat beleidsstuk is toegezegd voor zomer, maar het ministerie heeft een half jaar uitstel aangekondigd. Die extra tijd is nodig om ook de economische aspecten mee te kunnen nemen. Met dat laatste zijn wij als DINL heel erg blij. Het is heel complexe materie en we hebben daarom begrip voor het uitstel. Je moet goed kijken naar de de macro- en micro-economische effecten. Infrastructuur zoals datacenters trekt bedrijvigheid aan en zo onstaan ontstaan campussen. Als je als land een aantal van dit soort campussen hebt, dan doet dat iets met jouw land als digitale economie. Zo krijg je ook macro-economische effecten. We hopen dat de beleidsnotitie ook die clustereffecten meeneemt en zo de duidelijke relatie tussen infrastructuur en de digitale economie onderkent.
Oproep: welke standaarden kunnen weg
Als lid van het Forum Standaardisatie praat ik mee over de IT-standaarden voor de gehele overheid. Standaarden zijn belangrijk, maar op de lijst staan ook standaarden die zo obvious zijn, dat niemand daarbij stilstaat. Denk bijvoorbeeld aan HTTP, DNS, DHCP en TCP/IP. Door deze in de lijst te handhaven kan het Forum naar mijn idee een stoffig imago krijgen. Het heeft ook geen zin meer om daar instrumenten voor in te zetten. Vandaar mijn voorstel om ze van de lijst te halen. Heb je een mening over andere standaarden die geschrapt zouden kunnen worden? Of juist niet? Kijk even naar de Forum-lijst en stuur mij dan een mail of bel me even.
Structura-X: kip-eiprobleem doorbreken
Onlangs werd ik om advies gevraagd door de groep mensen die zich bij de overheid bezighoudt met de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI). Ze wilden weten hoe het zit met Gaia-X. Daar heb ik ze een briefing voor gegeven. Gaia-X is een soeverein Europees aanbod van clouddiensten, waarbij je van meerdere leveranciers gebruik kunt maken. Interoperabiliteit is dus gegarandeerd en je krijgt geen lock-ins. Het Rijk heeft vorig jaar een nieuwe cloudstrategie gelanceerd. Doel is onder andere om niet van één partij of Amerikaanse parijen afhankelijk te zijn. Daar slaat Gaia-X dus met een 100 procent fit op aan. Een probleem is het kip-eiverhaal dat hier speelt. Voor de partijen achter Structura-X is het alleen interessant om verder te investeren, als zij het gevoel hebben dat er straks klanten op zitten te wachten. Maar die klanten, waaronder de overheid, willen doorgaans pas instappen als het project zich bewezen heeft in de markt. Ik heb in mijn advies gezegd dat de overheid als afnemer een essentiële voorwaarde is voor het succes van Gaia-X. Ik heb de mensen van GDI dan ook meegegeven: ‘Doe dat nou. Meld je bij TNO. Ga kijken en ga het volgen.’
Digital Services Act: aansluiting op praktijk nodig
Tot slot: op dit moment ben ik ook druk bezig met de regulatory toolbox van de Digital Service Act (DSA). Een goede aansluiting op de praktijk is nog niet in zicht. Net als bij NIS2 moet er nog een heleboel ontwikkeld worden, om te zorgen dat bedrijven ook echt iets met de DSA kunnen doen. Ik ben hierover met verschillende betrokken partijen in gesprek. Daar steek ik nu veel tijd en energie in. Ik sprak er als panellid over op de FIC in Lille en bracht het onderwerp ook ter sprake in mijn gesprek bij justitieminister Yeşilgöz. Daarnaast post ik er regelmatig over op o.a LinkedIn en noem ik het tijdens optredens op events en tijdens gesprekken met kamerleden en pers