Digital services act
In Europa wordt gewerkt aan wetgeving die de E-commerce-richtlijn uit 2000 moet vervangen: deze richtlijn, die de neutrale rol van online intermediairs borgt, heeft geleid tot een enorme groei en verscheidenheid aan onlinediensten en bedrijfsmodellen in de EU. De richtlijn is van cruciaal belang geweest voor vrije meningsuiting, mediapluriformiteit, onderwijskansen, Europese creativiteit, cultuur en kunst.
Eén van de geldende principes stelt dat ingrijpen met betrekking tot door gebruikers gegenereerde online inhoud slechts kan wanneer vastgesteld wordt dat deze inhoud overduidelijk onrechtmatig is. Oftewel, een aanbieder, zoals een hoster, kan niet ex ante verantwoordelijk gehouden worden voor online gedrag van klanten: kennisgeving met betrekking tot illegale content en daaropvolgende verwijdering (‘notice and takedown’) is het devies.
Het is essentieel dat dit principe in nieuwe Europese wetgeving overeind blijft, willen we online grondrechten borgen en toekomstige digitale innovaties stimuleren. Natuurlijk zijn er terechte zorgen over illegale online activiteiten en misbruik van online diensten. Noch regeringen, noch aanbieders in de particuliere sector, kunnen deze problemen alleen oplossen. Daarom moeten publiek-private initiatieven gesteund en gestimuleerd worden, die gericht zijn op het gezamenlijk mitigeren van deze problemen zonder de fundamenten van de e-commerce richtlijn aan te tasten.
Voor protectionisme is op het internet geen plaats, iedereen heeft kansen voor het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen. Er zijn voldoende mogelijkheden om gezamenlijk inbreuken, bijvoorbeeld op auteursrechten. Daartoe reikt de sector graag de hand aan de organisaties die zich bezig houden met handhaving.